CREDITS:
TEKST: Tekst Jorrit Niels en Bernard Werk • FOTO’S: Tissot
Het was een overwinning voor de Zwitserse horloge-industrie, precies op het moment dat ze dit het meest nodig hadden: De Tissot RockWatch. In eerste instantie zul je je verbazen. Een stenen horloge als coverstory? En met een quartz-uurwerk? Geef ons een paar honderd woorden en je snapt een relatief onbekend stuk horlogegeschiedenis.
De Tissot RockWatch keert terug, maar nog steeds geboren uit het graniet van de Zwitserse Alpen. Net zoals het origineel uit 1985. Destijds was het een wereldprimeur, een stuk van een berg getransformeerd tot een weerspiegeling van Zwitsers vakmanschap.
‘Een berg getransformeerd tot een weerspiegeling van Zwitsers vakmanschap’
Veertig jaar later verschijnt dit onorthodoxe horloge in een gelimiteerde oplage van 999 stuks en is enkel te koop bij Tissot boutiques (in Nederland vind je deze aan de Amsterdamse Kalverstraat 1). De nieuwe Tissot RockWatch wordt gepresenteerd in een exclusieve verzamelbox, ontworpen in de vorm van een blok graniet, wat direct de geest van de ruige Alpen oproept.

Om het te duiden moeten we terug naar een periode waarin het minder goed ging met Tissot; midden jaren zeventig. Hetzelfde gold overigens voor de gehele Zwitserse horloge-industrie. De boosdoeners zijn bekend. Economische stagnatie, een oliecrisis en de bekende quartz-crisis door nieuwe technologieën uit Japan.
Tissot moest herstructureren. Jaren later kwam Tissot onder het leiderschap van Nicolas G. Hayek Sr. (wat later uitmondde in de Swatch Group), als onderdeel van Tissot’s oude moederbedrijf SSIH en de ASUAG (destijs ‘s werelds grootste uurwerkfabrikant en de voormalige eigenaar van merken zoals Certina, Hamilton, Longines, Mido en Rado). De verschijning en het monstersucces van de plastic Swatch was een broodnodige overwinning voor SSIH/ASUAG.

Graniet
Al snel werd er gezocht naar een tweede hit. Verschillende horloge-grootheden bogen zich erover en samen met Jacques Müller en Elmar Mock, veteranen van het Swatch-succes, begonnen ze met het idee van een stenen horloge. Destijds ontstaan tijdens een overdadig diner. Het was geen geringe investering: geschat wordt dat er vijf tot zeven miljoen Zwitserse frank nodig waren voor de ontwikkelingskosten en de aanschaf van speciale apparatuur voor het bewerken van graniet. In 1985 werd de definitieve RockWatch gelanceerd en het succes was enorm. De RockWatch betekende ook een terugkeer naar de Amerikaanse markt, waar Tissot tien jaar lang afwezig was. De werknemers draaiden overuren om de testmarkten Chicago, Boston en Atlanta te bevoorraden. Na de succesvolle testlancering vond de officiële lancering op de Zwitserse markt plaats in maart 1986.
Met zijn rood-gele wijzers, die de routemarkeringen op de Zwitserse Alpenpaden nabootsten, bracht de RockWatch een succes naar Tissot. Iedereen wilde zijn eigen ‘stukje’ Zwitserland hebben. Die stuk voor stuk uniek waren door het gebruik van het graniet, waar niet één millimeter van de kast en wijzerplaat hetzelfde was.
‘De productie stopte rond 1994, na meer dan 800.000 verkochte RockWatches’
Het gebruikte materiaal – rijk aan symboliek – gecombineerd met een gedurfd ontwerp, veroorzaakte een sensatie. Geïnspireerd door dit succes besloot Tissot de gebeurtenis wereldwijd te vieren. In 1985 werd een vijf ton zwaar blok granietsteen van Zwitserland naar Hongkong gevlogen, waar het werd toevertrouwd aan de Zwitserse beeldhouwer Felice Bottinelli. Een gigantische klok van bijna twee meter hoog werd onthuld aan de boulevard van Kowloon. Het werd het grootste ‘horloge’ dat ooit in de regio was tentoongesteld.

In 1986 introduceerde Tissot nog iets ‘groots’, een spectaculaire nieuwe ‘Rock Clock’ buiten het British Columbia Pavilion op de Expo 86 in het Canadese Vancouver. Een indrukwekkend beeldhouwwerk vervaardigd uit graniet uit de Zwitserse Alpen en jade afkomstig uit British Columbia.
Nieuwe hoogten
Oorspronkelijk was de RockWatch ontworpen als een ode aan Zwitserland, met alleen groene en grijze tinten uit de Alpen. Het graniet dat werd gebruikt voor de originele RockWatch-kasten kwam voornamelijk uit de Alpen in Graubünden, Ticino, Wallis en andere Zwitserse gebieden.
Naarmate de vraag toenam, bedacht het merk een nieuwe lijn: de ‘Jewels of Nature’. Dit gaf de horlogemaker exotische mineralen voor meer kleuren en texturen. Dus zag je ook kasten van onder meer blauw agaat, blauwe lapis, Scandinavisch basalt, graniet uit Nordland, jaspis uit de Kalahari-woestijn en roze rhodoniet uit Australië. Er was zelfs een uniek exemplaar van jade, samen met speciaal koraal dat versteend was in het prehistorische Juragebergte. Uiteindelijk bevatte één van de laatste gelimiteerde series wijzerplaten die waren vervaardigd in de vorm van ingewikkelde steenmozaïeken.
‘Verleden en heden komen samen’

800.000
Als band was het voornamelijk leer, maar duik in de catalogi van vroeger en je ziet ook een versie met een volledig stenen band. Dit alles had een basismaat van 30mm, met een ‘babymaat’ van 20mm en de ‘maxi’ met een diameter van 33mm. Uiteraard met een Zwitsers quartz-uurwerk in de kern.

De productie stopte rond 1994, na meer dan 800.000 verkochte RockWatches, maar het experimenteren ging verder. In 1988 kwam het horlogemerk met de Pearl Watch en in 1989 volgde de Wood Watch. Tissot speelde weer volledig mee en vervolgde het succes met de Two Timer, een analoog en digitaal horloge.
Jungfrau
Toch had de RockWatch een onuitwisbare indruk achtergelaten en vormde het de basis voor de successen die het Zwitserse merk daarna heeft gekend. Recentelijk waren dit zonder twijfel de PRX, Seastar 1000, Gentleman Powermatic 80 en natuurlijk de solar powered PRC 100 Solar.
Tissot vond het tijd voor een terugkeer en wel met een nieuwe RockWatch, maar nog steeds met een Zwitsers hart en lichaam, dat spreekt voor zich. Het graniet voor de nieuwe RockWatch, gevormd door de millennia heen, is gewonnen uit de Jungfrau. Met een top die op 4.158 meter hoogte door de wolken snijdt.

Ditmaal in een verfijnde kast van 38mm. De productie vereist nog steeds een complex en scherp oog voor techniek. Die balanceert tussen kracht en finesse. De originele rode en gele wijzers, de routemarkeringen, zijn nu vernikkeld. Wat het horloge een subtiele en tijdloze touch geeft. En het roept tegelijkertijd de alpiene steen op.

Je draagt de 38mm granieten kast op een zwarte lederen band. Het saffierglas met antireflectiecoating is een upgrade ten opzichte van het originele mineraalglas. Dit zorgt voor nog meer duurzaamheid en beschermt tegelijkertijd de geïntegreerde wijzerplaat, die zorgt voor een naadloze overgang tussen kast, wijzerplaat en glas.
Zoals we eerder al schreven is deze RockWatch gelimiteerd tot 999 stuks. Individueel genummerd en met een prijs van €1.095. Binnenin vind je een quartz-uurwerk dat het horloge aandrijft. Niet alleen gekozen vanwege zijn nauwkeurigheid en betrouwbaarheid, maar ook door zijn lichtheid. Dat maakte het een ideale aanvulling op het gewicht en de stevigheid van graniet. Verleden en heden komen samen in een horloge dat Tissot ooit naar nieuwe hoogten zou stuwen. En we hebben een vermoeden dat het hier, wederom, niet bij blijft. |


